C-18/09/2016 - 25e zondag door het jaar
 
 
“ Gij kunt niet God dienen en de mammon”
( Lc. 16:13 )
 
 
WELKOM
 
 
Ja, beste mensen, het blijft belangrijk om de viering te beginnen met elkaar bewust aan te kijken, en blij te zien, zoals we hier ieder met onze eigen persoon en persoonlijke invulling van hoe we naar God willen komen bijzonder in de Eucharistie, waarin Jezus ons tastbaar alles van Zichzelf wil geven…We kunnen met Teresa van Avila zeggen: ‘Ik wil God ZIEN, een begrijpelijk reactie van  zelfs ook een grote heilige, en we delen dat ook. En sommigen hoor je wel eens zeggen: zou God me niet even iets extra laten voelen ? Mag je gerust om bidden, maar God is er maar onder het teken van Brood. En ook bijzonder is dat er gezegd kan worden na de lezingen: Zo spreekt de Heer….of: Woord van God …..
Gaan we binnen in het grote geheim, en we vragen dat God van ons wegneemt, waardoor we te weinig aan Hem hebben gedacht en ook aan onze dierbaren  en medemens die we ontmoet hebben.
 
HOMILIE
 
WE hebben het gezegd: zoo spreekt de Heer….maar waarom vandaag de woorden van Jezus over eerlijkheid en betrouwbaar zijn……? Ik heb daar veel over na te denken, want als we straks naar huis gaan moeten we iets “WARMS” van Gods Liefde in ons voelen, dat we door zijn woord hebben gekregen vandaag.
Wat ik ook nieuw ontdekt heb is….dat we als een evangelie voor ons veel letters zijn, en we hebben moeite om alles met onze gedachten te kunnen bijbenen,…..in elk woord horen en zien we Jezus, die praat tegen ons, tegen ieder ook degenen die moeite hebben  om welke reden dan ook.
Zo begint het ook altijd: in die tijd sprak Jezus tot zijn leerlingen !
Ja in die tijd…ook dus nu onze 2016!
Jezus komt met zijn verhaal in onze tijd binnen…we zeggen toch dikwijls tegen elkaar: wie kun je nu nog vertrouwen…..programma’s genoeg….om maar één voorbeeld te noemen, een programma dat mensen ons brengt die alles of veel aan het bedrog van een scharrelaar zijn kwijtgeraakt.
Dat trekt blijkbaar veel kijkers….
Jezus vertelde het verhaal van een oplichter die zijn ontslag heeft gekregen, en dan komt het slimme bij hem op,   en hij gaat mensen, die bij hem  als klant in de boeken staan met schuld,  gunstig te stemmen om zo die klanten niet te verliezen.
Als we zo dat verhaal horen voelen we ons veilig daarover te praten want zo iets dat doen wij toch niet….. Och ik heb ooit meegemaakt , dat je in een kerkbestuur iemand  kreeg die ook als in het verhaal als penningmeester  veel geld naar zichzelf had overgemaakt. 
Nee, dat doen we niet, maar Jezus zegt ook tegen ons, pas op voor de mammon, de afgod van het geld, en veel andere dingen waarmee  je zo aan verslaafd kan raken, dat je de liefde niet meer verstaat. Ja, want echt, aan anderen denken, anderen iets voor doen, maar we weten ook dat in de beste vriendschappen en huwelijken ook periodes kunnen komen, dat een van de twee een eigen weg gaat….en dan komen we op de onbetrouwbaarheid, dat iemand naast jou  ook in de relatie elkaar eigen wegen gaat; soms lijken het maar kleine dingen….Daarom mogen we vandaag onze betrouwbaarheid voor Jezus open leggen , en er eens over nadenken…..Neen er hoeft niks fout met je aan de hand zijn, toch blijft  de verleiding op de loer liggen, ons ook in te palmen….
Op het boekje staat aan de achterkant een gebed: Heer, u bent de liefde zelf.
U hebt ons geleerd elkaar lief te hebben,
maar wij bevechten elkaar, staan elkaar naar het leven….
Heer kom bij ons, en geef ook ons hier wat warmte waarin we aan liefde voor de ander tekort zijn gekomen.
 Gegroet en een frisse bui vanavond 
 
 
 
 
 
 
 


Maak jouw eigen website met JouwWeb