H.Familie 30-12-2012

 
“ Wij worden kinderen van God genoemd,
en wij zijn het ook.” ( 1 Joh. 3:2 )
 
 
De zondag van de H.familie draagt nog de bijzondere sfeer van het Kerstfeest, want dit feest dat vele mensen versterkt zal hebben: we zij van elkaar en we behoren bij elkaar .... en waar het kan zijn we met velen bij elkaar gekomen, het gein, maar ook wat bijzonder van ons is, ouders, grootouders, ooms en tantes, allen die tot de familie horen, en dat zijn ook bij velen vrienden, die er gewoon bij horen.
Een rijkdom om dat met elkaar te kunnen beleven, en nu vandaag met nog eens wat extra jus over , omdat we naar de stal van Betlehem kijken naar DEZE FAMILIE Jezus, Maria en Jozef, en ...... we koesteren hen drieën als de Patronen van onze parochiegemeenschap.
De moeite waard om extra naar te kijken, èn hen bidden dat we nog meer van elkaar mogen worden in de diverse gezinnen, én in de kerkgemeenschap van de parohcie.
 
Preek
 
 Beste Allemaal, kijkt u wel eens naar dat TV-programma: Hello Goodbye ? Die man die op Schiphol gaat staan en daar in de grote drukte probeert in gesprek te komen met mensen, .... er zijn er die spannend staan te wachten op ene dierbare, anderen zijn zenuwachtig omdat ze voor korte of lange tijd van elkaar afscheid moeten nemen. ......
Tussen die gesprekken door, laten ze allerlei mensen zien, die elkaar weer kunne omhelzen, .. .. mensen die van elkaar houden.
Ik kom er niet op uitgekeken, en telkens denk ik dan : waren al die anderen die ik van elkaar heb zien gaan, ... elkaar niet meer begrijpen,.... zelfs soms met haat uiteen, en de kinderen die daar niet om vroegen, die dat over zich heen te moeten laten gaan .....
Maar dan gauw weer terug naar dat program met blije mensen.
 
Ja, vandaag DE HEILIGE FAMILIE, ..... en ik ben blij om dat woord ‘heilig’ erbij, want mensen, als je God, die we niet rechtsreeks kunnen ZIEN,als je die God van dichtbij wilt ontmoeten... dan wordt ons gezegd ... met de woorden uit de tweede lezing van Johannes: “ Hoe groot is de liefde die de vader ins betoond heeft: WIJ WORDEN KINDEREN VAN GOD GENOEMD, EN WE ZIJN HET OOK !
Ja, ik ga nu niet  het verhaal over familie zo maar idealiseren alsof het allemaal vanzelf gaat tussen mensen, tussen man en vrouw en tussen ouders en kinderen .... De verhalen uit de Bijbel over Samuel en in het evangelie over Jezus laten ons dat ook al zien, DUS zelfs in de Heilige familie begreep men elkaar ook niet altijd, meteen!
 
En toch denk ik dat we vandaag mogen overwegen, dat God zich aan ons mensen van nu laat zien, in wat kan ontstaan en groeien tussen man en vrouw, tussenouders en kinderen en tussen kinderen, ....
Mensen van nu hebben hebben gebroken met de Kerk, en vaak ook zoals ze zeggen: met God, die niet toch bestaat. Anderen hebben zich uit laten scjrijven uit de kerk, vanwege de pijn die ze hebben gevoeld op hun manier- van tekorten van personen die juist in de kerk voor het geloof en liefde moesten staan.
 
Nooit mensen veroordelen om de stappen die ze zetten in jhun pijn, afkeer of wat dan ook.
En toch, als God komt in de relatie van het gezin ter wereld. Onze aandacht gaan naar hoe liefde opbloeit en groeit tussen komende echtparen, hoe ze woorden voor elkaar vinden, echt apart, hoe ze van alles voor elkaar gaan doen en betekenen ... en juist in het goede van wat tussen die twee groeit en groeien kan, én teruggevonden  kan worden als het fout is gegaan .... Gods liefde wordt daar vertaald. Laten we daar dankbaar bij stilstaan, God bidden om mensen die we kenen en van elkaar gegroeid zijn, en bidden dat God zich laat zien in de banden van onze families op het voorbeeld van de Heilige Familie. Amen