Zestiende zondag C 20-07-2013

“Marta, Marta, wat maak je je bezorgd
en druk om vele dingen...”
( Lc.10:41 )
 
Ook op deze dag in de zomer, tijd voor velen van vakantie, komen we bij elkaar, en het is goed, dat we hier op een rustige plek O.L.Heer tot ons laten komen. Hij heeft zoals altijd: woorden, die we mee kunnen lezen, waardoor we over gewone dingen even gaan nadenken. Dat geldt voor het verhaal van het evangelie vandaag over een zekere Marta en Maria, twee vrouwen die ons dat nadenken aan mogen geven.
We bidden de goede God, dat we dat woord ook in ons leven kunnen binnen laten, zodat we onze roeping beter en duidelijker voor ons hebben.
Laten we eerst wat schoonmaak houden en onze tekorten bij God brengen, opdat Hij, de Barmhartige, ons vergeven zal.
 
Preek
 
Als ik het verhaal van vandaag voor de zo veelste keer hoor en lees, kan ons dat dichtbij God brengen.
Wat? Dat verhaal van die twee zussen die met elkaar overhoop liggen, de ene nogal jaloers? ...
Hoezo, dat dit ons bij God brengt?
Ja, Jezus is hier op bezoek.... En Jezus is de mens, in Wie God alles van ons mensen deelt.
Kennelijk is Marta, de baas, zij ontvangt de hoge persoon Jezus, en zij gaat aan de slag om Hem een goede maaltijd aan te kunnen bieden.
Maria, de tweede zus, lijkt wat meer luxe-type.... ze blijft maar bij Jezus zitten, en zij houdt steeds volop Jezus aan de praat.
Op een geven moment tussen het rammelen van potten en pannen van Marta, wordt het haar teveel en ze komt erbij, en  dan zegt ze haar woede niet uit tegen Maria, maar Jezus wordt aangesproken: ‘ kun je dat aanzien, dat mijn zus mij maar laat aan tobben met alles wat klaar gemaakt moet worden?’
En dan komt HET antwoord van Jezus, dat de eeuwen door het gesprek van de dag is geworden:
Marta, Marta, wat maak je je toch bezorgd over al die dingen.... ‘Maria heeft, door het gesprek met Mij het beste deel gekozen.’
Wat moeten WIJ HIER met elkaar met die ruzie tussen die twee zussen? We zouden kunnen  zeggen: we hebben wel wat beters te doen hier......
Toch is het voor ons mensen een verhaal, dat ons dichter bij God brengt.
God  leeft in Jezus met ons mee, dagelijks, op elk moment, zonder iets te zeggen of op te dringen!
Ook al in de eerste lezing, voor Abraham komt  ook God op bezoek.
Zoals Jezus bij Marta en Maria.
De jaren door werd er een discussie gevoerd, en dat mag!, natuurlijk over wie nu wel de belangrijkste in de ogen van Jezus is: de drukke Marta, of de stillere Maria?
Ik kan er heel kort over zijn.
Ieder van ons, als gelovige mens, heeft zijn eigen manier van met God om te gaan.
Velen van ons zeggen niet veel tegen God. Anderen hebben een eigen gebed, (gebedje dat we zeggen), weer anderen kunnen zo maar even op bed, of tussen gewone dingen door wat uitzeggen tegen God.
Je hebt mensen die naar een natuurfilm kijken, en voelen, hoe God dat alles gemaakt heeft.
Ieder op z'n eigen manier, dus.
Wat ook gebeurd is met mensen van nu! Dat we God niet meer kennen, nooit meer tot gebed kunnen komen, ja gewoon, omdat er van alles in ons leven, ook op dat punt op zijn kop is gezet.
Ik denk, hier bij ons, Jezus zal niemand even op zijn nummer zetten: 'Ik hoor niks van je en je moet dit of dat!'
Kijk NU HOREN WE DIT VERHAAL over Jezus op bezoek..... En Hij laat via dit verhaal ons voelen, dat Hij van ons houdt.
Wat we zeggen?  De meesten van ons op de manier van Marta, wat meer actief, wat korter en krachtig !
Maria ... die mensen heb je ook hier, en maar daar praten we misschien uit bescheidenheid niet over, zij zijn niet MEER dan JIJ!!!!
Je vindt die Maria’s bijvoorbeeld vooral in iemand die geroepen wordt tot het kloosterleven of die priester is geworden.... Ik word ervoor betaald , om de mensen bij God te brengen o.a. door in plaats van hen te bidden, omdat ik de tijd daarvoor krijg.
God dank U dat U zo dicht bij ons bent!
Amen.