Eenentwintigste zondag C 25-08-2013

“ Iemand vroeg Hem:
‘Heer, zijn het er weinig die gered worden?’
( Lc.13:21-22 )
 
Fijn dat iedereen er is, en dat vanuit hun kamer anderen met ons mee- bidden en luisteren. Ons samenzijn op zaterdag is van de ene kant ‘gewoon, het hoort bij ons programma, maar van de andere kant is het weer nieuw, anders. We zijn de zelfde mensen en het is dezelfde Heer, die bij ons is, en toch wil Hij ons vandaag met andere woorden  raken, bemoedigen, of doen nadenken.
God spreekt tot ons, en daarom bereiden we ons weer voor met ons hart te openen, en dat doen we met vergeving te vragen om wat ons niet goed is gelukt.
 
Preek
 
Ja, in het evangelie komen we terecht bij de vraag van iemand, die dat aan Jezus vroeg, en dat je zo kunt vertalen: Och,  lieve Heer, komen er maar weinig mensen in de hemel?
En je zou die vraag ook zo aan Jezus kunnen stellen: Ja, U bent gekomen om mensen te redden, om de hemel te openen . Maar U hebt toch niet veel succes! Want hier in ons Europa lijken mensen niet veel aan U of God de Vader te denken.  Doen nergens aan... U doet zo uw best, en komen er dan zo weinig goed terecht?
 
Ik heb vandaag een klein verhaal van een meisje van iets meer dan twaalf, hoe het haar overkwam.
Ze is nu de H.Theresia van Lisieux!
Ze schrijft, dat ze op een zondag toevallig een prentje zag van Jezus aan het kruis. Je zag vanaf dat kruis Zijn Bloed op de grond druppelen, en ik dacht..... dat iemand die druppels zou opvangen, want Jezus bloed heeft toch al die mensen willen verlossen.
Jezus, riep op het kruis ook nog, dat Hij dorst had. En ik dacht, dat we niet alleen naar een plaatje moeten kijken, of somber worden, dat het niet goed afloopt met mensen van wie Jezus houdt!
Ik dacht ineens: Hij wil, dat we MET HEM AAN DE VADER in de hemel vragen om die emsnen te redden.
En ik kreeg een prachtig voorbeeld aangereikt, toen ik net in die dagen, de mensen heel de dag hoorden praten over een rover
die in Parijseen huis was binnengeslopen, en behalve het stelen had hij twee vrouwen en het dochtertje van twee op een verschrikkelijke manier omgebracht.
De man, Pranzini heette hij, was gauw gepakt in Lyon, en hij stond voor de rechter. Hele stukken in de kranten, lange lugubere verhalen, zoals dat nu nog in sommige bladen.
Ik hoorde dat aan, en ik dacht aan Jezus op dat prentje, en ineens kwam ik op op de gedachte: voor zo iemand moeten we ook bidden, al heeft hij nog  zulke vreselijke dingen gedaan. God is gekomen ook voor de zondaars!
En ik ging voor hem bidden, vroeg mijn  zus een misintentie naar de pastoor te brengen, maar ik zei niet waar het over ging,dat het over Pranzini de misdadiger ging.
Ik helemaal op mij uppie, bad tot God, ja ik voel dat U wilt dat we moeten bidden voor iedereen, en ik ben er zeker van dat U kunt zorgen dat die man niet in de hel komt, nu hij onthoofd gaat worden!
En ik heb zoveel vertrouwen in Jezus, dat ook als hij niet zou bekeren, zou ik toch geloven dat hij toch in de hemel kan komen door Gods goedheid.
En ik vraag U, God , een teken, dat hij toch berouw  krijgt, en dan ben ik gerust als u me dat  een teken geeft.
En wat gebeurde? De dag nadat de man ter dood was gebracht, met duizenden mensen op de been, die alsmaar om zijn dood riepen, ging ik stiekem in de krant kijken, al mocht ik die van mijn  papa nog niet lezen.
En wat ziek ik? , de tranen sprongen me in de ogen:  
Pranzini had niet gebiecht, was het schavot opgegaan, en net voor hij zijn hoofd moest steken in de guillotine om onthoofd te worden....keerde hij zich om en greep het kruis dat de aalmoezenier in de hand had, en kuste het driemaal.
Ik had het teken gekregen. Ik wist, ook hij wordt gered. Hij was mijn eerste kind, een grote man voor een meisje van bijna dertien.
 
Komen er vele mensen in de hemel?
Onze  vraag, en tegelijk geeft deze 'heilige' werk aan ons allemaal. Bidden voor de redding van al die mensen, die elke dag voor je ogen komen, via T.V. of krant. Lieve Heer, die weet, dat we met U bidden.
God wil, dat we met Jezus mee doen, en vraag dan ook maar een teken, als je wilt.
Ze zullen ook voor jou, en ons bidden, vele mensen, als we zelf gaan kloppen op de deur van de Hemel.
God is goed .Amen