A-08/10/2017 - 27e zondag door het jaar
 
 
 
“ Ik wil zingen voor mijn vriend,
zingen het lied van mijn vriend
en zijn wijngaard.”
(Jes. 5,1)
 
 
INLEIDING:
 
Dierbaren, Ja, van harte WELKOM……Het is een zondag dat God ons spreekt van Zijn Liefde voor elke mens…..In Jezus’ tijd en de eeuwen daarvoor wist God het hart van de Joden te raken door Zijn Liefde te uiten in het beleven van het rijkste bezit dat je als Jood kunt bezitten; een wijngaard.
September is net voorbij, en talrijke landen in Europa zet Oktober de mensen tot oogsten in de wijngaard.
Wij hebben er geen, misschien nooit een gezien, maar hier komen er elk jaar bij in ons land.
Ik wil bidden, dat we God die tot ons spreekt door Jezus van zijn Liefde ….dat we iets meer aanvoelen hoe de eigenaar van een wijngaard, er in kan opgaan, zorgvuldig plukt en oogst.
Ik wil alleen met U proberen om kijkend naar de wijngaard van God te laten horen: een God die vol,liefde alles koestert, maar ook verdrietig is, omdat vele oogsten mislukken.
Goede God, we  beginnen dan ook vandaag maar bij het laatste, als we vandaag in onszelf en bij ons als gemeenschap maar een karige oogst constateren…Kom met Uw Geest, die bloei brengt, warmte en licht, zodat de liefde ons op doet leven.
 
HOMILIE
 
We  hebben wel  geen wijngaard, we weten wel dat overal in Europa de druiven, de wijn wordt geoogst, en overal , denk maar aan Duitsland wordt er stevig feest gevierd.
In de tijd van Jezus was je een gelukkig,  rijk man als je een wijngaard bezat…..We kunnen het voelen in de eerste lezing…..”ik wil zingen voor mijn vriend, zingen van mijn vriend en zijn wijngaard”
Als  je wat ‘groen aangelegd ‘bent kun je er helemaal in opgaan, erin werken, de wijnstokken verzorgen, aarde bewerken,….leuk inrichten, …er ook in uitrusten.
Maar…… ik zou dat lied , de vreugde ervan nog wel eens horen.En hergezang om de oogst van de wijn en het feest om de vruchten, boven alles.
Maar bij Jesaja, wordt het verhaal een sombere geschiedenis….alles mislukt, om te beginnen bij de vruchten.
En Jezus kent het verhaal van Jesaja, en Jezus is mens geworden, is gekomen om vreugde te brengen, om liefde te delen ….Maar als je kijkt naar het hoofdstuk….zijn einde nadert….zijn wijngaard, zo ervaart Hij het Joodse volk, ze doen niks met wat Hij aan komt reiken…ze willen de wijngaard wel, maar ze willen bezitten, doen wat zij willen….en als de eigenaar eerst enkele dienaren  stuurt om de huur op te halen, worden ze mishandeld, en zelfs gedood……En als Hij zijn eigen zoon stuurt, ….. die moet ook dood, want dan hebben ze het hele bezit van de eigenaar in handen.
Jezus praat duidelijk over wat met Hem gaat gebeuren, Hij die door de Vader gestuurd wordt om liefde en geluk te brengen, God wil de mensen redden van wat ze elkaar aan doen, en waar ze, ondanks hun macht allemaal op weg naar de dood zijn……Jezus is ten dode opgeschreven…..wat Hij wil brengen een Rijk van vrede…..
Ja, dat verhaal kunnen wij best verstaan…..maar als we zo naar de geschiedenis van de wijngaard luisteren, blijven we buiten het verhaal……
 
We hebben het vaak over de kerk, ….dat het niet goed gaat, …hoe vele mensen niet meer in de wijngaard komen, en zouden kunnen mee zingen met nieuwe liederen die ze best zouden aanspreken, …het verhaal van Jesaja, en van Jezus zoals Hij het vertelt, de mislukking……we zien hetzelfde gebeuren…….Kon je vroeger een kruisje zien hangen in de kamers, of een beeldje van Hem of van zijn Moeder…..
Wie kunnen er, afgezien van het volk van onze dierbaren kerk , kunnen we heel pessimistisch met elkaar delen over wat mensen  in vele landen elkaar beoorlogen, elkaar verdrijven en vervolgen……..
En Toch wil Gods Woord, wil Jezus zelf ons aanspreken……en teruggaan naar de wijngaard…Alles kan nieuw, alles zal nieuw…telkens de eeuwen door heeft met gedacht Jezus aan het kruis opnieuw te kunnen slaan…
Maar God's liefde is zo sterk en groot, en Hij komt.
Misschien anders dan we nu denken…..Nee, niet alleen thuis wat bidden om betere tijden, dat ook vooral, maar die thuis blijven zitten.Wij alleen die gedoopt zijn, zijn geroepen om ons te bekommeren om de wijngaard, om te doen, wat ieder et jaar of zijn aanleg kan bij brengen…….
Ja, een lied moet weer als vanzelf dan, door de Geest geïnspireerd, aangeheven worden…en we lopen aan bij de buren of aan de overkant of bij je broer of zus of vriendin of vriend…..Kom, het is zo mooi een wijngaard…Ja, wijn is lekker, Gods verhaal is optimistisch, zijn Liefde is er, leeft in ons nu….dat we vervuld mogen worden…..En als je vandaag een glas wijn proeft, en de smaak je treft……het KOMT.
 
 
Ik ben er ook zeker van dat wij ons echt willen inspannen om goede werklieden te zijn in de wijngaard van God onze Heer. Dat we zijn handen willen zijn om te werken in zijn wijngaard van liefde en vrede. Dat we zijn ogen willen zijn om te zien waar nood is. Dat we zijn Hart willen zijn om vol liefde om te gaan met elkaar, zoals Hij omgaat met ons: vol eindeloze liefde in zijn heerlijke wijngaard van liefde en vrede. Amen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


Maak jouw eigen website met JouwWeb